Tuesday, July 6, 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI PERTAMA

MENJELAJAH BUDAYA MELAYU

Menjadi seorang anak Melayu, saya serta keluarga saya amat prihatin dengan tatatertib budaya Melayu. Saya juga ingin mengekalkan Budaya Melayu ini supaya ia dapat berkekalan hingga ke generasi seterusnya.

Pertandingan Blogging ini adalah kerana suruhan daripada guru-guru di sekolah. Walaupun, saya tidak pasti mengenai Budaya Melayu, tetapi, dengan panduan daripada guru-guru, saya bersemangat dan ghairah untuk mencuba. Dalam masa yang sama, saya juga dapat mempelajari budaya-budaya Melayu dengan lebih mendalam.

Saya ingin mempelajari mengenai budaya Melayu lebih mendalam seperti mengetahui pakaian dan makanan tradisional. Dengan buku panduan di perpustakaan dan lelaman di internet dapat membantu saya untuk mencari maklumat yang penting dan juga membongkar kisah silam.


Saya amat bangga dengan Budaya Melayu dalam segi pakaian yang masih berkekalan hingga ke hari ini. Kini, kita masih boleh melihat masyarakat Melayu yang masih berpakaian tradisional ke majlis perkahwinan, kenduri doa selamat dan hari raya. Pada zaman sekarang, remaja juga pandai menggayakan pakaian tradisonal.

0 comments: