Tuesday, July 13, 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI KETIGA

MAKANAN TRADISIONAL MELAYU

Makanan tradisional Melayu terdiri dari dua kategori iaitu kuih-muih dan lauk-pauk. Kedua-dua kategori ini masih berkekalan hingga ke hari ini. Makanan tradisional Melayu boleh didapati di mana-mana seperti Geylang Serai dan gerai-gerai di pasar atau pusat makanan. Saya cukup bangga bahawa makanan Melayu boleh didapati pada bila-bila masa dan di mana-mana.

Kuih-muih seperti kuih koci, kuih bakar, kuih kasturi, kuih lapis, kuih nagasari, kuih peria, kuih makmur dan macam-macam lagi. Kuih-muih sebegini menjadi popular hingga ke sekarang. Oleh itu, bukan sahaja orang Melayu yang suka memakan kuih-muih Melayu, malahan, ramai orang Cina juga suka memakan kuih Melayu. Justeru, makanan tradisonal Melayu disukai ramai bangsa.

Nasi lemak, nasi minyak, ketupat, rendang, serunding, nasi ambeng, nasi rawon, sambal goreng, lodeh dan macam-macam lagi. Lauk-pauk ini bukan hanya dihidangkan pada Hari Raya, tetapi pada bila-bila masa sahaja.

Malangnya, segolangan daripada orang Melayu ini tidak gemar memakan makanan Melayu kerana mereka tidak dibiasakan dari kecil ataupun mereka telah terpengaruh dengan makanan segera seperti di McDonalds, Long John Silver, Burger King, Swensen dan Manhattan Fish Market.

0 comments: