Tuesday, July 13, 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI KEDUA







PAKAIAN TRADISIONAL MELAYU

Pakaian Melayu terdapat pelbagai jenis untuk wanita. Setelah merujuk kepada buku di perpustakaan, saya telah mendapati bahawa ia mempunyai beberapa baju kurung seperti baju kurung cekak musang, baju kurung kedah, baju kurung teluk belanga dan yang digemari wanita yang berbadan langsing iaitu baju kebaya. Baju kurung atau baju kebaya itu tidak sempurna jika tidak dipadankan dengan selendang dan perhiasan diri seperti cincin, gelang, subang, dokoh dan kerongsang.

Perbezaan antara baju kurung cekak musang dan baju kurung teluk belanga adalah baju kurung cekak musang mempunyai kolar selebar satu jari untuk menegakkan. Baju kurung cekak musang boleh dipadankan dengan seluar atau kain sarung.

Baju kurung kedah yang selalu dipakai oleh nenek kita di rumah. Baju kurung kedah lebih besar di bahagian pinggang. Ia diperbuat dari kain kapas yang berbunga kecil ataupun kain nipis yang jarang dan keras. Kain batik sarung atau kain pelikat boleh dipakai bersama baju kurung kedah.

Baju kebaya direka labuh hingga ke aras lutu ataupun lebih. Tangannya panjang dan lebar. Bahagian badannya mengikut potongan badan dan melebar ke bawah. Bahagian di hadapannya pula berbelah dan berkolar sampai ke kaki baju. Bahagian yang berbelah itu disematkan dengan kerongsang. Baju kebaya lebih bergaya dan mengikut bentuk badan. Oleh itu, ramai wanita yang langsing suka mengenakan pakaian sebegini untuk kelihatan lebih menarik.








0 comments: